Coaching og mentorforløb
for nyansatte lærere
Jeg tilbyder individuelle coaching– og mentorforløb for nye lærere. Gennem coaching opnår nye lærere støtte til at stå stærkt og trygt i deres professionelle rolle som lærer.
Mange nye lærere oplever:
Støtte og faglige udvikling for nye lærere
Der er mange nye ting, opgaver, udfordringer og forskellige elever/klasser man som lærer skal forholde sig til. Det tager tid for nye at føle sig som en del af organisationen, kulturen og kollega fællesskabet. Det tager tid at lære at stå stærkt i rollen som lærer.
Som ekstern coach kan jeg tilbyde et fortroligt sparringsrum, hvor oplevelser og udfordringer kan tages op og få nye perspektiver på.
Coaching- og mentorforløbet yder den nødvendige støtte og faglige udvikling for nye medarbejdere, der i overgangen fra fx uddannelse til virkeligheden har en uvildig faglig mentor, der kan støtte dem i transitionsprocessen.
Som nyuddannet lærer kan det være svært at holde fast i egne værdier og udvikle sikkerhed og tro på sig selv. Den proces er meget vigtig og det kan være afgørende for, om man bliver glad og trives i jobbet som lærer, at man oplever den nødvendige opbakning og støtte.
Hvis man er ”ny” erfaren lærer på en skole, kan det også tage lang tid at finde sig til rette. Her kan en mentor/coach være en relevant sparringspartner, der kan støtte en, i at blive en del af teamet og skolen.
Aflastning til ledere
Det kan være svært som leder at have den nødvendige tid og overskud i en travl skolehverdag, selvom du ved, at det er vigtigt. Jeg kan aflaste dig som leder, styrke arbejdsglæden for de nye lærere og mindske følelsen af utilstrækkelighed for den enkelte, nedsætte sygefraværet og skabe bedre muligheder for at nye lærere trives og fastholder sit job på skolen.
Coaching, sparring, rådgivning, vejledning og feedback
Som mentor benytter jeg både coaching, faglig sparring, rådgivning, vejledning og feedback hvilket giver mentee mulighed for at udvikle og reflektere over oplevelser, problemstillinger, følelser, erfaringer og udfordringer som vedkommende møder i sit daglige virke.
Det kan være relevant at supplere med supervision af undervisningen. Jeg kommer gerne på besøg i klassen, observerer og superviserer ud fra den i forvejen aftalte ramme.
Det tager tid for den nye medarbejder at opnå en følelse af “at høre til” og dermed også kunne opleve at bidrage til kollegaer og skolens arbejde. Når medarbejderen opnår den følelse, øges sandsynligheden for at vedkommende trives og bliver i jobbet til glæde for elever, kollegaer, skolen og ikke mindst den enkelte.
Den ” rejse” vil jeg gerne bidrage til.
Sessionerne kan foregå online eller ved personligt møde på skolen. I opstarten vil det være godt at mødes hver 14 dag og derefter aftales individuelt efter behov.
Sessionerne kan kombineres med observation og supervision af undervisningen.
Samtalerne er fortrolige.

Du kan bestille et telefonopkald fra mig
Så ringer jeg til dig, når det passer ind i din planlægning.